- KOPPLA SMART -

BASIC JAMMA >>

<< TILLBAKA TILL INDEX
<< TILL FLÄTAN
<< TILL ADAPTERN
<< TILL KABINETT


Jag måste bara påpeka att jag inte menar att stereokoppla de två högtalarna i exemplet, utan ska det vara två högtalare så kopplas dom i serie med varandra, aldrig parallellt om dom har impedansen mindre än 8 Ohm / styck. Det kan förstöra spelets ljudförstärkare annars. Läs mer om hur man kopplat ljudet >>

Att ha kopplat sitt kablage på ett smart och smidigt sätt från början uppskattas senare när man vill uppgradera, byta eller ändra på saker i sitt kabinett.

Om vi tänker på vårt kablage som på ett vattensystem så länge, så vill vi ha ett så bra flyt som möjligt i "rören". Det gäller att inte ha för många "ventiler"/ kontakter som på sikt kan försämra ledningsförmågan genom eventuellt glapp, korrosion eller andra avbrott i ledarmaterialet. Däremot vill vi samtidigt ha ett praktiskt sätt att snabbt & elegant kunna koppla in/ur olika enheter/kontroller och tillbehör som eventuellt kan behövas för att spela vissa spel.

Har man ett antal udda spel med flera specialanslutningar, är det A&O att ha en "bred pipeline", dvs en fast stomme i kabinettet som omfattar fler ledare än Jamma behöver. Denna stomme kompletteras med att göra sista biten av flätan löstagbar för att ha möjlighet att ansluta en alternativ fläta/ adapter. Om det enda syftet är att anpassa enklare "icke-Jamma" kort till Jamma, är det smartast att använda sig av enstaka "finger boards" (bilden nedan).


Denna typ finns att köpa hos Bob Roberts

Jag går in lite närmare på vilka verktyg och hjälpmedel som finns att tillgå i "Verktyg" för att på bästa sätt planera, förgrena & terminera ledare och kontakter i kablaget. Men här ska vi titta på vilka olika typer av kabelskor och kontakter som finns.

Som bilden visar existerar flera varianter som passar för olika ändamål. Till spänningsagget passar dom hästskoformade kabelskorna, och för att t.ex smidigt kasta om knappfunktioner i kontrollerna passar vanliga flat-formade eller runda (hanar/ honor). Verktyget att fästa kabelskorna på kablarna med finns att köpa hos Biltema och Clas Ohlson och kostar inte särskillt mycket.

 

 

Flerpoliga kontakter som vi använder till kablaget finns att köpa närmast på Elfa. Det finns ett antal olika typer & fabrikat att välja bland. Det vanligaste är JST, AMP -"mate'n lock" och MOLEX. Tillverkade av stark industrinylon tål dom både höga spänningar och hög värme. Egentligen är dom överdimensionerade för just vårt ändamål, men om man inte vill använda datorkablar och D-sub kontakter från Biltema eller Clas Ohlson så återstår inget annat. Från Bob Roberts i USA kan man också köpa bra kontaktdon. Stift & hylsor till dessa nylonkontakter brukar vara ganska dyra, det lönar sig alla gångar att köpa storpack. Sega använder ofta JVS kontakter som är optimala för vårt kablage med sina mångpoliga kompakta kontakter, men dessvärre finns dom bara att köpa i Japan.

AMP

JST

SMS-Qikmate

Att välja sina kontaktdon, kabelskor, kablar och kablage-system är som att pynta sin egen gran. Det funkar med nästan allt, och eftersom det är ens egen standard så är det bara att skapa på. Ungefär som att bygga ihop sin egen PC. Det man kanske bör veta innan man köper en massa kontaker och stift är att verktyget till att crimpa stiften & hylsorna på kablarna med är ganska dyrt. 1000 kr är inte ovanligt. Men vill man göra ett proffsjobb så kostar det... annars kan man alltid "koppla med Bosse".

Crimpare för AMP stift/hylsor

(Bilder snodda från ELFA)

 

"BASIC JAMMA"

När allt är inhandlat och vi är redo att börja dra vårt kablage, behöver vi en smart plan. Nedan visar jag det mest grundläggande sättet över hur ett Jamma-kabinett idealiskt bör vara kopplat. Lägg märke till hur jordarna/returerna hålls isär för att underlätta vid eventuella specialkopplingar i vissa spel då spak eller knappar använder +5V som retur. Detsamma gäller video-jorden. Den hålls separat från power-GND och sw.GND, detta håller bildstörningar borta. I många fall, speciellt bootlegs, om det blir "dålig" bild så beror det på dåligt jordad RGB. Då kan man på spelkortet korta position-14 till power-GND, positioner 1-2-A-B.

I vissa andra fall där kort som från början använder separata avstörnings-filter/ EMI-filter, typ SEGA ST-V och SEGA SYSTEM 24.. mm, och är avsedda att placeras i jordad bur, måste man om man kör utan avstörnings-filter och bur, se till att video-gnd inte har kontakt med "earth"/jorden. Skulle det uppstå små vågor på bilden är det nästan uteslutande jordstörningar. Den naturliga förklaringen är att "earth" då fungerar som antenn och attraherar EMI som sedan påverkar bilden. (EMI - Electro Magnetic Interference).

Till att jorda switchar/ inputs använder man dom fyra sista stiften, 27, 28, e och f, dessa är (och bör vara avsedda) för "switch-GND"/ switch-returer. För eventuella lampinstallationer/ effektbelysning kan även en +5V, eller en +12V ledare dras till kontrollpanelen, samt till myntluckan. Vissa spel använder bl.a. blinkande startknappar.

Jag har med flit utelämnat myntspolarna och mynträkneverken. Dessa kan köras med +12V men även i vissa fall med +5V.

En isolationstransformator till monitorn är inte alltid nödvändig. Men många gamla monitorer behöver en sådan för att hålla kretsen utanför hemnätet.

<< TILLBAKA TILL INDEX
<< TILL FLÄTAN
<< TILL ADAPTERN
<< TILL KABINETT