ADAPTERN - Knutpunkten för allt i arkadspelet. Det behövs ett fiffigt sätt att byta ut spel i kabinettet utan att vara tvungen att se över eller göra ändringar i det befintliga kablaget/ kontaktsystemet. Ungefär som garderobsdörrar eller köksluckor, vill vi byta så är det vissa universella mått som gäller. Dvs om vi inte har byggt våra luckor själva och använt oss av mått efter eget behag. En gemensam standard är alltid viktigt för att spelen ska kunna fungera i alla kabinett. Det vanligaste och mest kompatibla sätt att ansluta våra kretskort till monitor, högtalare, kontrollpanel och nätagg i kabbet heter idag JAMMA. (Japan Amusement Machinery Manafacturers Association). Det är en standard (kombination av stift/pin funktioner) som bestämdes i samarbete mellan de större japanska speltillverkarna i mitten av 80-talet, och som med fördel har använts med minimal modifikation av t.ex Capcom som lagt till ett par knappar i en parallell fläta och kallar det "Jamma Plus" Andra standarder/ "pinouts" som äldre spel använder är:
Nästan varje tillverkare hade under 80-talet sin egen standard på kontakterna, så till sist hade utställarna lådor fulla av dessa adaptrar till sina kabinett som i Sverige mestadels var Cherry-kompatibla och hade en 2x22 kontakt. Så nu talar vi här endast om JAMMA eftersom den är vanligast och enklast att referera till, de andra standarderna har exakt samma funktion fast pinnarnas ordning och antal varierar. Nedan ser vi kartan / "pinout" över jamma-adapterns stiftplacering och funktion. Solder Side - innebär lödsida (sidan med lödpunkterna), och Component Side - komponent sidan (sidan med komponenterna). Adaptern ska vara spärrad/ "nycklad" på pinne nr 7 av säkerhetsskäl. Detta förhindrar att den vänds vice versa, (på engelska: "Key") och ser även till att stiften hamnar exakt mot plätteringarna på kretskortet. - JAMMA -
* NC: Not Connected Att
testa sig fram
Adaptern ser vi här. Löd inte på kretskortet direkt utan ha alltid några kretskortskontakter i reserv för eventuella experiment. Anslut ena ändan av tråden till en input-GND (Switch GND), och peta försiktigt på inputpinnen. Lyssna (eller se på skärmen om RGB är ansluen) vad spelet gör. Man kan på detta viset hitta först coin1 och coin2, sedan start1 eller start2, samt sedan fire, eller jump beroende på vilket spel vi har. Principen jag vill visa är hur man, utan ansluten kontrollpanel, kan tillämpa inputåtgärder genom att manuellt korta vald input till GND. eller Exemplet ovan visar bara en av flera metoder du kan använda vid t ex felsökning av inputproblem eller spårning av inputs. Eftersom felet kan sitta i allt från knappen, kabeln, kontakten, kretskortets ledarfoiler, till IC-krets så bör man ta det enklaste först: Ohmmät/pipmät knappen med kabel samtidigt (med kontakten urkopplad från kortet samt med ström AV) genom att sätta mätarens prober på adapterns GND och inputposition, och be någon trycka på knappen. Piper det så är problemet kretskortet. Får du inget utslag alls så ska du felsöka tråden och knappen. Ha i åtanke att det kan vara ett litet glapp och att vid böjning av tråd kan kontakt uppstå. Så se till att testa ordentligt flera gånger.
Några ord om JORD (GND) bara... Tittar vi på kartan "JAMMA" överst, ser vi att jag skrivit "SW-GND" (switch-GND) på dom nedre (27 & 28). Detta är viktigt att komma ihåg eftersom en del modernare spel använder känsligare elektronik som behöver stabil spänning. Tillverkaren har därför i olika fall på kretskorten separerat switch-GND från video-GND & power-GND, så att när flera knappar trycks ner samtidigt inte spänningen till logiken påverkas. Om sw-GND & power-GND skulle kopplas ihop händer inget, men störningar i bliden uppstår när man trycker på knappar och rör på joysticken. Liknande gäller video-GND. Om den på vissa spel är kopplad till sw-GND kan ledarna fungera som antenner och dra åt sig störningar som sedan yttrar sig som "vågor" på skärmen. Ett flertal liknande fenomen kan även uppstå om monitorn inte är tillräckligt jordad. Dessutom använde en del speltillverkare +5 som sw-"retur", alltså "jordas" alla knappar & spakar till +5 istället för till GND. Man säger att signalen blir hög respektive låg i digitaltekniska sammanhang, det blir i alla fall lättare att bygga en Jamma-adapter till just dom spelen om man redan från början separerar SW-GND, Video-GND & Power-GND från varandra. Jag kan rekommendera att istället för svart färg på kablarna till switch-returerna/sw-GND använda t.ex vit-svart (vit kabel med svart rand på (spritpenna funkar)). Om alla "jordar"/GND skulle vara ihopkopplade med varandra så är det ingen panik. Det värsta som kan hända är störningar. Apropå jord så finns det ytterligare en jord som verkligen leder till JORD. Det är EARTH/ Frame-GND/ Jord, (grön eller grön/gul tjockare kabel). Det är den lilla blänkande saken mellan pinnarna på stickkontaknten till morsans strykjärn. Den ska enligt lag vara kopplad till alla potentiellt strömförande metalldelar på/i kabbet av säkerhetsskäl. Den skärmar och skyddar från störningar till/från vårt arkadspel om vi anslutit den till ett jordat uttag.
|