POWER SUPPLY UNIT - PSU
Spänningsaggregat, nätagg, agg

<< TILLBAKA TILL INDEX

AGGET - "spelets hjärta". Via "ådersystemet", FLÄTAN, förses kretskortet med de spänningar som behövs för att progam, ljud, bild och allt ska fungera. Vi har +5 Volt, +12 Volt, -5 Volt. Jorden GND eller COMMON som det även brukar kallas är den gemensamma returen för våra spänningar (inte att förväxlas med Earth, eller Frame-GND som är chassi-jorden). Dessa spänningar är allt som ett Jamma PCB behöver. +5 driver IC-kretsarna och logiken, +12 är för ljudförstärkaren mestadels, -5 är till för udda grejer som inte finns med i bliden så ofta. Mer om detta i FLÄTANS kapitel.

Speciellt noga är det med +5 Volten, den mäts direkt på kretskortet för största noggranhet, aldrig på agget eftersom den där alltid är högre än på kortet. Det finns en liten "pot" (potentiometer, vridmotstånd, reostat, skruvgrej) på agget som med vilken man justerar "5 volten" så att den ligger så nära 5.00 Volt som möjligt. Typiskt bör den ligga mellan 4,90 & 5,10 V. Är den för låg kan spelet krångla vid uppstart (boot), är den för hög belastas komponenter mer och då pga överhettning eller digtala fel kan spelet "hänga" eller krångla på olika sätt, men så länge spelet startar och flyter på är en lägre spänning att föredra (dock ej lägre än 4,80V). Ungefär som blodtryck. Är det för lågt går vi till doktorn... om vi orkar, är det för högt går vi också till doktorn.. om vi hinner.

En viktig sak att tänka på är att vissa äldre och större kretskort behöver mer "Ampere" än mindre kort. Ett agg med 15 Amp. på +5-volten brukar vara tillräkligt. Skulle vi ha ett agg som har max 7 Amp. på +5-volten bör vi tänka på att byta till ett starkare agg. PC agg (fläktkylda) brukar ha ganska bra kräm på just 5-volten, uppåt 30 Ampere har jag sett. Dom har dessutom ofta nåt som heter "sense" på +5 & +3,3 volten som ser till att inte spänningen sjunker under en viss nivå, detta är utmärkt eftersom vi slipper justera 5-volten manuellt.

På bilden ovan ser vi ett "switch mode" PSU/switchat agg. Det innebär att det kan kortslutas och senare startas om utan problem. Ungefär som en tillfällig säkring. Detta skyddar våra spel från att brinna upp om det skulle uppstå kortis på nåt ställe av någon anledning. Man kan alltid hoppas på att agget bryter innan nån komponent/ IC-krets hunnit grillas. Tidiga nätagg var "linjära", dessa använde glas-säkringar som var trögare. Exempel kan ses i äldre spel från Atari.

Som tidigare nämnt behövs alltså +5, +12, -5 Volt för att driva ett Jamma PCB. Dessvärre finns det en hel del andra bra spel som förutom dessa standardspänningar även kräver -12V och / eller 3.3V. Mer detaljer i PCB kapitlet, men här kan jag snabbt rekommendera ett modernt PC-agg. Det har allt som behövs och mer för att driva de flesta moderna spel som finns. Nämnas bör att pinne 14 (vanligtvis grön ledare på ATX/PC-agget) måste slutas till jord (GND) för att agget ska starta upp när agget slås PÅ.

Jag säger "moderna spel" eftersom äldre spel från t.ex Atari använder sig av udda spänningar exklusiva för just Atari under slutet av 70- talet & början till mitten av 80-talet. Dessa spänningar är +10.3 +14 -14 6,3 ... just det, överkurs.

Nätagg finns att köpa hos Happcontrolls, Brent Electronic, Deith Leisure & lite varstans från utställare i sverige. ATX (PC-agg) finns hos vilken datorbutik som helst, ibland dyrare ibland billigare. I stockholm har vi Dataprince som säljer 300W Macron för 300 spänn/st.

<< TILLBAKA TILL INDEX