"HOW TO"

NAOMI är det mest utspridda spelsystemet sedan Neo-Geo. Med sin lagom billiga design i förhållande till SEGA's föregående system som t ex Model2 & Model3, och tillräckligt enkla hårdvara som även implementerades i hemmen i något mer förenklad form av Dreamcast, kunde dom flesta "spelhusen" i japan som ville börja utveckla spel till systemet. Konami, Capcom, SNK, Sammy, Namco är några av företagen som tog sig an och satsade på NAOMI som plattform även fast de flesta hade sina egna hårdvaror att göra spel på.

Derivat som NAOMI2 och HIKARU är "upphottade" och modifierade versioner av NAOMI. NAOMI2 är t ex helt bakåtkompatibel med NAOMI. Och med GD-Rom enheternas uppkomst har NAOMI2 blivit ett ganska självklart val när man vill köpa en NAOMI-konsol. Dessutom har NAOMI's arkitektur en fiffig egenskap som tillåter att den kopplas ihop med ytterligare NAOMI-systemkort, och på så sätt tillåter högre prestanda i spel som kräver lite mer än den vanliga standarden. Mer literatur att studera för den intresserade finns på www.system16.com

Jag har gjort denna lilla NAOMI-guide med vilken jag avser att hjälpa folk som är intresserade av att skaffa sig, eller redan har skaffat sig NAOMI eller NAOMI2. Eftersom de flesta spel till NAOMI/2 är JAMMA och joystick + knapp kontrollerade är det mycket enkelt att koppla upp och köra igång systemet. Men ett par detaljer som inte är så självklara finns att tänka på.

Först av allt ska vi bekanta oss med de delar av hårdvaran som utgör de vanligaste konfigurationerna av NAOMI systemet.

 

NAOMI huvudkonsol med spelkassett "Cosmic Smash".

På bliden nedan ser vi NAOMI huvudenheten. För den som undrar hur NAOMI2 ser ut så är den precis likadan fast mörkare blå. Detta är själva "datorn" som sedan behöver lite olika tillbehör som anpassar den till dess avsedda funktion i respektive kabinett. Det vanligaste är att man använder NAOMI som ett Jamma- "kit" vilket innebär att man helt enkelt bara ansluter systemet till digitala kontroller som joystick, knappar och visar bilden på en monitor. I andra fall förekommer det multipla NAOMI-systemkort i speciella konfigurationer vid behov av lite högre prestanda, t ex spelet "F355 Challenge" där man har använt fyra stycken moderkort länkade med ett CPU-kort, som arbetar tillsammans.


Fyra stycken NAOMI moderkort länkas samman med ett CPU-kort emellan. Denna exotiska konfiguration återfinns i bl.a. spelet "F355 Challenge" och ett antal andra 3-skärmars "deluxe" kabinett.

 

En lite närmare titt på NAOMI frontpanelen (bilden nedan). Det mesta är egentligen standardkontakter för kablage som finns att köpa på Clas Ohlson eller Biltema. Men nere till höger ser vi nåt lite mer obekant. Dessa är japanska specialkontakter som inte finns att köpa. Hanarna till dessa "NAOMI power connectors" måste alltså följa med köpet av ett komplett kit om vi vill kunna spela.

Kablar som behövs förutom "power" -kablaget är:

USB kabel, vanlig standard till PC
VGA kabel, vanlig DB15 pin till PC-monitor
Phono / Audio kabel, vanlig ljudkabel till HiFi.

Man kan med fördel gå in på Clas Ohlsons hemsida och kolla under "datorkablar".

 


(Klicka på bilden för större)

SEGA's egna IO-kort (Input / Output) är det vanligaste och antagligen det billigaste som finns att få tag på till dessa jamma-kits. Det finns även andra specialanpassade IO-kort, t ex i SEGA's universalkabinett (837-13551-92) som har fler funktioner, och är även anpassade till fler typer av inputs, analoga eller för trackballs. Namco har utvecklat ett IO-kort som jag hört är det mest flexibla och önskbara IO-kort på marknaden. Det klarar av både Namco's egen hårdvara (System 246) och NAOMI, men om det i sin tur är kompatibelt med alla NAOMI spel vet jag inte.

Snabb info om aux-pinouts på SEGA's I/O-kort (v... -93):

I/O PCB - POWER INPUT
6-PIN JST (CN6 on I/O-pcb)

PIN
FUNCTION
1
2
3
4
5
6
+5
+5
+12
+12
GND
GND
EXTRA INPUTS
JST (CN3 on I/O-pcb)

PIN
FUNCTION
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
+5
+5
not used
Shot 6 (1PW sw.6)
(1P sw.7)
(1P sw.8)
not used
Shot 6 (2PW sw.6)
(1P sw.7)
(1P sw.8)
not used
not used
GND
GND

Detaljerad pinout med analog IO (v...-92) : Här >>

I pdf-manualen till Capcom vs SNK beskrivs detaljer mer grundläggande hur man handhar NAOMI, dess funktioner, samt finns ett komplett schema över hur allt är kopplat.

Capcom Converter PCB

Den bästa och enklaste lösningen är emellertid Capcom's "Converter pcb". Detta IO-kort (eller kanske "adapter" är rätta ordet) har allt som man egentligen kan önska sig till sin NAOMI. Med undantag vissa spel med analoga kontroller/ trackballs/ pistol, så fungerar Capcom Converter med alla joystick & knapp -spel (vad jag har erfarit). Capcom Converter är lite dyrare än SEGA's IO-kort, men har i sin tur funktioner som man inte vill vara utan. En power-kabel mellan convertern och NAOMI bör följa med eftersom den har dessa större japanska nylonkontakter som inte finns att köpa lösa annars. Den ansluts mellan converterns power-kontakt och den större power input kontakten på NAOMI. (Se: Koppla upp NAOMI med Capcom Converter)

CAPCOM CONVERTER
SEGA I/O- PCB
* 0.7 / 1-3Vpp RGB amplifier
YES
NO
STEREO amp. & Output + vol
YES
NO
Extra inputs for 6 butt game
YES
YES
2/4 player option switch
YES
NO
** TWO USB PORTS
NO
YES
JAMMA interface
YES
YES
Onboard 5 to 3.3V converter
YES
NO
Capcom conn. for 4 pl game
YES
NO
*** JVS conn. for analog input
NO
YES

* En 15kHz (vanlig arkadmonitor) brukar ha en in-signal med styrkan 1.5 till 3 Vpp (Volt Peak to Peak, eller Vtt (Topp till Topp på svenska)) mätt med osc-skop. En 31kHz monitor (typisk PC VGA-monitor) brukar ha 0.7Vpp som standard in-signal. Eftersom NAOMI från början kör med 31kHz signal och ett SEGA IO-kort inte har nåt som förstärker RGB-signalen, så resulterar detta i att om man med DIP switcharna på NAOMI ställer ner synken till 15kHz (interlacad standard 'vanlig' upplösning) och leder in den i en vanlig 15kHz monitor, så blir bilden lite mörkare än om man hade visat den på en PC monitor (mörkare nyanser kommer ofta inte med tyvärr). Mer om monitorn >> . För att ändra frekvensen från 31 kHz till 15 kHz, ställ DIP sw. nr.1 till ON.

** Det finns 2 st USB portar på SEGA's IO-kort. Men endast en används. Jag har ingen info om vad den andra ska användas till, men i vissa spel som kräver trackball + TB-IO-kort har jag för mig att man ska använda båda korten. (På denna punkt vill jag reservera mig för eventuella fel.)

*** Denna kontakt ska vara till för analoga inputs har jag för mig. Capcoms Converter har en liknande svart kontakt, men om dom motsvarar varandra vet jag inte. (På denna punkt vill jag reservera mig för eventuella fel.)

 

Den svarta ringen visar oss 1 knapp och 2 switchar.
Knappen är "TEST",
Sw.1 är att ställa comp.sync / H+V (separat synk)
Sw.2 är för 2/4 spelares möjlighet

 

En mer exakt pinout över Capcom's specialkontakt för spel med 6 knappar finns här att studera: Capcom I/O & converter

Bilden till höger visar strömkabeln som bör följa med en Capcom Converter. Eftersom denna kabel inte är tillgänglig annars pga sina här i EU sällsynta kontakthus, kan inte NAOMI få sin ström utan den.

Alla andra kablar annars som används i uppsättningen finns att köpa hos t ex Clas Ohlson eller Biltema.

 

Att koppla upp NAOMI med SEGA I/O-pcb

Som det ser ut i dag så har vi två alternativ. SEGA I/O-kort och Capcom Converter. Jag kommer att beskriva båda alternativen i detalj. Eftersom SEGA's IO-kort är lättast att erhålla om man inte redan fått ett tillsammans med ett spel-kit, så jag tänkte börja med att visa hur man kopplar upp NAOMI med SEGA's IO-kort. Två viktiga pukter här är att kör man med SEGA's IO-kort behövs en ljudförstärkare, och ett extra spännings-agg.

Eftersom NAOMI, precis som PC, behöver 3.3V till minnena för att användas behövs ett agg som ger 3.3V. Ett vanligt PC-agg för 300 kr duger mer än väl, men måste modifieras på en punkt för att det ska starta upp. Är man tillräckligt insatt i sin hobby så har man en bra lödstation, så att göra enkla moddar blir ingen match. Spåra upp på ATX-pluggen innan ni klipper den pinne 14 (vanligtvis grön ledare på ATX/PC-agget), den måste slutas till jord (GND) för att agget ska starta upp när agget slås PÅ.

Att koppla upp NAOMI med Capcom Converter

Till skillnad från SEGA I/O-setupen krävs nu inget extra spännings-agg eller en extra 3.3V-källa eftersom vi nu får det automatiskt via Capcom Converter. Däremot måste vi se till att använda ett starkare spännings-agg i vårt kabinett (åtminstone 15 Ampere på 5-volten) eftersom 5-volten nu används även till att producera 3.3V. Ett större fläktkylt agg är alltid att föredra i detta fall. Spel-ljudet får vi nu förstärkt i convertern så att vi sedan kan få ut det i vårt jamma-kabinett.

Denna konfiguration är egentligen som ett enda stort Jamma-kretskort. Fast det då består av flera lösa delar. Man får kanske möblera om lite i sitt kabinett för att få plats med allt.

 

GD-ROM drive till NAOMI

Studera även pdf-dokumentet GD-ROM DRIVE för mer information.

För att minska tillverkningskostnaden och förkorta tillverkningstiden så att spelen kunde produceras fortare, tillämpade SEGA denna enkla metod att trycka skivor istället för att tillverka elektroniska kassetter. Eftersom detta media blev billigare så blev det också snabbt populärt. Att trycka en GD-skiva med spelet på är ju betydligt mindre kostsamt och mindre komplicerat än att tillverka kretskort till kassetter. Och för att skydda sig mot piratkopiering implementerade man ett sk "security chip" som hindrade att skivan lästes in om chippet inte var närvarande. Varje GD-ROM spel har ett exklusivt chip som är avsett för just det spelet.

Datan på GD-ROM skivan läses in i DIMM minnen som sitter i en kassett (DIMM-pcb som det kallas) som i sin tur ansluts till NAOMI, precis som en vanlig kassett. Ett batteripack som är utbytbart inuti DIMM-pcb håller kvar datan i 72 timmar innan det släpper den. Således behöver inte GD-ROM driven jobba varje gång man slår på maskinen, utan NAOMI läser direkt from DIMM-pcb som om det vore en vanlig kassett.

 

Vid köp av ett GD-ROM spel måste det alltid följa med ett security chip. En skiva endast är lika värdelös som ett ensamt chip.

En GD-ROM skiva innehåller inte så värst mycket data egentligen. Formatet är valt förmodligen för att försvåra piratkopiering. Chippet är en vanlig ic-krets som är inkappslad i ett plasthölje som gör det lättare att föra in i gluggen på DIMM-pcb .

Att ansluta en GD-ROM drive till sin NAOMI är inte svårare än att ansluta en DVD-spelare till sin TV hemma. Men det krävs ett par detaljer utan vilka det tyvärr är omöjligt att göra. Om man som vanlig spelare tidigare ansultit sin NAOMI via en Capcom Converter måste man tänka på att nu verkligen se till att ha ett strömstarkt nätagg. GD-driven behöver ju power den med nu. Dessutom måste vi också kontrollera vårt BIOS (eller BOOT ROM som SEGA själva kallar det) i NAOMI. De tidiga exemplar som kom ut innan GD-ROM ens var påtänkt har ett BIOS som inte är kompatibelt med GD-driven. Det är mycket lätt att kolla vilket man har genom att i kassettöppningen läsa på ROM/BIOS -chippet. På chippet sitter en ettikett på vilken det står "EPR" följt av en rad siffror och sist en bokstav. Denna bokstav är avgörande:

EPR-XXXXXD - Icke kompatibelt med GD-ROM
EPR-XXXXXE - Kompatibelt
EPR-XXXXXF - Kompatibelt

Om det visat sig att vi har en NAOMI med version "D" eller tidigare kan vi med fördel flasha om rommen med en rom-programmerare om man har datan dvs. Eller så kan man skicka iväg det till en SEGA distributör som SUZO och får det gjort. (Informationen tagen ur SEGA's pdf-dokument om GD-ROM)

Ett par saker man bör förstå innan man bränner över ett nytt BIOS på sitt chip, är att vissa japanska spel fungerar endast med japanskt BIOS. Det BIOS vi använder i EU kallas för "EXPORT" BIOS, det gör att texten i de flesta spel blir engelska istället för japanska tecken. Men spel som har endast stöd för japanskt BIOS kommer i detta fall inte att fungera.

 

Vad som behövs

Om vi börjar med att titta lite på delarna som måste vara med om vi ska köra vår NAOMI med en GD-Rom drive.

Först av allt behöver vi själva snurran. Den innehåller en laserlins, en motor och en fläkt som ibland kan låta störande.

Att föra in skivan görs via topplocket. Lossa på skruven som håller fast toppen, vrid sedan locket några grader medurs, och lyft uppåt. Skivan kläms fast precis som i Dreamcast, det säger "klick".

Sedan behövs DIMM-PCB. (Bilden nedan) Gluggen på nedre höger sida är för security chippet. Kontakten framtill ska anslutas till GD-driven med en spciell kabel.

Det som kan vara lite klurigt vid köp av en GD-uppgradering är att veta vilka kablar som måste ingå för att allt ska fungera. Med t ex en ny GD-drive följer inga kablar alls. Dom följer däremot med ett nytt DIMM-pcb. Så om man köper ett bagagnat DIMM-pcb eller GD-upgraderings-kit måste man själv se till att säljaren bifogar de nödvändiga kablarna. Eller fråga om var/hur man skaffar kablarna.

Bilden nedan visar kabeln som länkar DIMM-pcb med GD-driven. Det är en standard SCSI-kabel och finns att köpa i en datorbutik.

Åter igen dessa japanska pluggar. Denna kabel förser GD-driven med ström som tappas från den större power-kontakten på NAOMI. Den lilla 6-pinnars JST kontakten (uppe till höger) kopplas sedan till GD-driven (bilden ovan). Det är alltså viktigt att mäta spänningen speciellt på 5-volten för att se till att allt får tillräckligt.

Att koppla upp NAOMI med GD-ROM

Som sagt, att ansluta en GD-ROM drive till sin NAOMI är inte svårare än att ansluta en DVD-spelare till sin TV hemma. Efter att vi kollat dom viktiga detaljerna och vi är säkra på att vi har ett tillräckligt starkt nätagg kan vi nu koppla ihop vår GD-upgrade kit till NAOMI.

NAOMI GD-ROM setup with SEGA I/O-pcb.

 

NAOMI GD-ROM setup with Capcom Converter.

Som vi ser i bilden ovan så använder vi inte den speciella power-kabel som annars behövs för att "tappa" ström till GD-driven. GD-driven får nu sin matning från 6-pinnars JST-kontakten som innan användes till SEGA I/O-kortet. OBS! med modifierad pinout nu.

Färgerna är: GUL= 5V, RÖD= 12V, VIT= GND.

SEGA IO-pcb (JST)
1. +5
2. +5
3. +12
4. +12
5. GND
6. GND
GD-ROM Drive (JST)*
1. +12
2. +12
3. +5
4. +5
5. GND
6. GND

* Hanen på GD-ROM Drive pinne #1 sitter till höger.

Jag skulle personligen inte våga driva både NAOMI och GD-driven via Capcom Converter, jag skulle rekommendera att i så fall köra med två spännings-agg., ett kraftigare till NAOMI och GD-drive och det mindre kraftiga (kabinettets ursprungliga PSU) till Capcom Converter. Det skulle även gå att driva samtliga enheter med ett enda 300W ATX-agg. fast då krävs att man skarvar till en specialkabel som tillåter att man tar ström från ATX-agget till sin JAMMA-adapter.

Ladda spel från nätverket



Du kan, liksom från GD-ROM, ladda spelen via ditt nätverk. Vad som behövs är en nätverkskabel mellan PC och naomi DIMM (Net-DIMM med nätverksjack), rak eller korsad kabel beror precis som i vanliga nätverksammanhang på om du kopplar kabeln direkt, eller via en switch. DIMM måste även ha ett särskillt
netboot-chip (zero-chip, null-chip...) för att fungera korrekt, samt måste naomi ha något nyare BIOS för respektive naomi1 eller naomi2.

Filen 'transfergame.exe' måste ligga i samma mapp på din PC som filen/spelet du vill ladda, samt måste filen i dom flesta fall vara patchad för att gå att ladda. IP-adressen måste konfigureras i DIMM, samt jumpers inuti DIMM ställas korrekt för att ladda från nätverket istället för GD-ROM. Du kan med fördel testa om länken till DIMM funkar genom att 'pinga' ip-adressen från din PC.

Om allt är korrekt ställt kommer naomi att visa "checking network" på skärmen när den slås på. Öppna en cmd-ruta och använd kommandot "Transfergame" enligt bliden, med korrekt IP adress i raden och korrekt spelnamn. Filen kommer att laddas upp till naomi. Se illustrationen.

<< TILLBAKA TILL INDEX